Wat is een lopersknie?

• Een lopersknie is een overbelastingsblessure met inspanningsgebonden pijn aan de buitenzijde van de knie.
  • Het komt regelmatig voor. Bij hardlopers ongeveer tussen de 1.6% tot 12%.
  • Deze blessure wordt met name gezien bij hardlopers, wandelaars, wielrenners en fietsers.

Verschijnselen van de lopersknie

Een lopersknie veroorzaakt pijn aan de buitenzijde van de knie. Deze pijn komt vaak opzetten bij (hard)lopen of fietsen. In het beginstadium ontstaat deze pijn vaak na een voorspelbare afstand en trekt snel weer weg in rust. Als de blessure heviger is, kan deze sneller optreden en langer aanhouden. Er kan een milde zwelling ter plaatse aanwezig zijn.

Hoe kan de blessure vastgesteld worden?

Voor beginnende klachten kunt u een Sportzorgmasseur, Fysiotherapeut of Arts raadplegen. De Sportzorgmasseur kan met behulp van inspectie en functieonderzoek een diagnose stellen. Bij twijfel zal er altijd doorverwezen worden naar de Fysiotherapeut of (Sport)arts.

Hoe ontstaat een lopersknie?

Aan de buitenzijde van het been loopt van de heup naar de knie een groot peesblad, de iliotibiale band of tractus iliotibialis. Aan de buitenzijde van de knie loopt het peesblad over een uitstekend deel van het bovenbeenbot (femurcondyl). Door druk van de band op dit bot, raakt het weefsel ertussen geïrriteerd. Dit wordt ook wel een steriele ontsteking genoemd. Voorheen werd gedacht dat een wrijving van deze band op het bot deze ontsteking veroorzaakt, momenteel zijn er meer aanwijzingen dat de druk dit veroorzaakt.

Plotselinge toename van trainingsduur of trainingsintensiteit kan deze overbelastingsblessure uitlokken. Ook beginnende hardlopers en sporthervatting op het oude niveau na ziekte of vakantie kan de klachten veroorzaken. Bij beginnende klachten kunt u ook terecht bij de Sportzorgmasseur.

Wel of niet doorgaan met sporten bij een lopersknie?

Aanpassen van de training of tijdelijk onderbreken wordt aangeraden. Een vervangende sport die de klachten niet uitlokt, bijvoorbeeld het trainen van het bovenlichaam, kan een prettige (tijdelijke) oplossing zijn.

Wat kan ik zelf doen bij een lopersknie?

Rust is een mogelijkheid om de klachten te verminderen. Echter zijn er nog andere opties die kunnen helpen bij herstel, namelijk:

• Trainingsaanpassing. Pas de training aan door een alternatieve training te doen (zwemmen, boven lichaam trainen), maar laat je eventueel adviseren door een goede trainer om je techniek te verbeteren.
  • Oefeningen gericht op de klacht (Fysiotherapeut of Sportzorgmasseur kan u daarbij helpen)
  • Hervatten trainingen. Door rustig de oude trainingen op te pakken met focus op belasting/belastbaarheid om zo herhaling van de klacht te voorkomen
  • Sportmassage en Medical Taping. Sportmassage kan zeker een goed en snel herstel geven aan de klacht. Dit in combinatie met Medical Taping.